اخبار ورزشی

جهانبخش: از ۱۰ به خودم ۵ می‌دهم

۴ فصل دیگر با برایتون قرارداد دارم و به این باشگاه متعهد هستم. من تازه به برایتون آمده‌ام و اینجا کارهای زیادی دارم. اول راه هستم و هدفی جز موفقیت با پیراهن برایتون ندارم. این تصمیم من برای فصل بعد است و امیدوارم که بتوانم انتظارها را برآورده کنم. به هیوتن گفتم می‌توانم بگویم دقیقا چند بار مرا در زمین صدا کردی. به او گفتم ۸۷ بار اسم مرا صدا زدی، بخصوص در نیمه اول. تا می‌آمدم از خط نیمه رد بشوم، عرضی حرکت کنم یا به عمق بزنم، هیوتن می‌گفت که علی برگرد.

 

البته این فقط متوجه من نمی‌شود. هیوتن با وینگرها همیشه حرف می‌زند و آنها را راهنمایی می‌کند. فکر می‌کنم شانس سیتی بیشتر از لیورپول است. خود ما هم هفته آخر با سیتی بازی داریم و باید تلاش کنیم از این تیم در خانه امتیاز بگیریم. سیتی تیم متفاوتی است که می‌تواند قهرمان شود. لیورپول این فصل روند رو به رشدی داشته و هجومی بازی کرده اما تداوم سیتی فوق‌العاده بوده. این تیم امتیاز بیهوده‌ای از دست نداده و فکر می‌کنم لایق قهرمانی در لیگ برتر است. من آقای گلی و عنوان بهترین بازیکن فوتبال هلند را بعد از ۵ سال به‌دست آوردم. الان که نخستین فصل حضور من در برایتون است، یاد نخستین فصل بازی برای آلکمار می‌افتم. تقریبا همین شرایط را تجربه کردم، چون همه از من انتظار داشتند که بلافاصله بدرخشم. حالا اما فصل نخست حضور من در لیگی سخت‌تر و بهتر به نام لیگ برتر را با بهترین دوران بازی من در هلند- فصل قبل – مقایسه می‌کنند.

 

 

حاصل گپ ۳۰ دقیقه‌ای با علیرضا جهانبخش، مصاحبه‌ای است درباره شرایط ستاره ایرانی در انگلیس و باشگاه برایتون. علیرضا از اتفاق‌ها گفت و موانعی که بر سر راه موفقیتش وجود داشتند. او در طول این مصاحبه نه بهانه‌ای گرفت و نه توجیهی برای اینکه از عملکردش دفاع کند. فوتبالی حرف زد و ابراز امیدواری کرد فصل بعد، فصل درخشش او در لیگ برتر باشد. گل صحبت‌های جهانبخش جایی بود که او گفت: «کارهای زیادی در برایتون دارم و این باشگاه از اطمینان به من پشیمان نخواهد شد.» این نشان از جاه‌طلبی و انگیزه بالای علیرضا برای آغاز فصل بعد لیگ برتر دارد. جایی که برایتون اگر بماند، تلاش می‌کند روزهای موفقی رقم بزند و به رده‌های میانی جدول برسد.

 

این روزها اخبار رسانه‌ها را دنبال می‌کنی؟

نه زیاد. چطور؟ چیزی شده؟

 

در ایران و انگلیس همه از تو انتظار گل یا پاس گل دارند و همین باعث شده تا انتقادهایی هم متوجه‌ات شود.

خب این طبیعی است. اینکه از من انتظار دارند تا زودتر پیشرفت کنم و موفق شوم اتفاق خوبی است.

 

چرا اینقدر طبیعی با اتفاق‌ها برخورد می‌کنی؟ یعنی انتظارها و انتقادها درست است؟

من از بیرون و حتی در صحبت با دوستان هم چنین چیزهایی را می‌شنوم. اگر غیر از این بود باید تعجب می‌کردم. در این مدت، هم انتقاد منطقی از من شده و هم غیرمنطقی. خیلی‌ها نگران وضعیت من هستند و حق هم دارند. این نشان می‌دهد انتظار از من بالا است و از این بابت واقعا خوشحالم. اتفاقا نکته مثبت ماجرا برای من همین است. خوشبختانه طوری کار کرده‌ام که مردم انتظار درخشش مرا دارند.

 

گفتی انتقادهای منطقی و غیر منطقی. به شخصه معتقدم تو به یک تیم متوسط رو به پایین در لیگ برتر انگلیس رفته‌ای که بیشتر دفاعی بازی می‌کند تا هجومی. همین مساله را باید کنار فصل دوم حضور برایتون در لیگ برتر و فصل نخست انتقال تو به انگلیس بگذاریم. جام ملت‌ها و مصدومیت هم یک طرف ماجرا است. همه اینها نیز باید در انتقادها تأثیر داشته باشد. اینطور نیست؟

برای فصل اول، تلاش کردم وظایفی را که سرمربی به من محول کرده بود انجام بدهم. راستش را بخواهی هجمه‌ها علیه من قابل لمس نبوده و بیشتر بحث را روی انتظارها می‌گذارم. هر حرکت یا انتقالی، بخصوص در ایران بازتاب دارد. مردم انتظار دارند من به‌عنوان نماینده ایران موثر باشم و بهترین بازی‌ها را برای برایتون انجام بدهم. اینکه چیز بدی نیست.

 

یعنی مشکلی با انتقادها و هجمه‌ها نداری؟

همه انتقادها را به جان می‌خرم. عده‌ای از من توقع دارند مثل فصل قبل عملکردم خوب باشد اما یکسری دیگر فوتبال را احساسی دنبال می‌کنند و شاید شرایط را هم ندانند. این عده بدون اینکه از وضعیت مطلع باشند، نظر می‌دهند. این دو، بحث‌هایی متفاوت از هم است اما من به هر دو گروه احترام می‌گذارم و از انتقادها استقبال می‌کنم.

 

خودت از شرایط بگو و اینکه چه دلیلی دارد آنچنان که باید در ترکیب برایتون جا نیفتاده‌ای؟

من به‌عنوان آقای گل لیگ هلند پا به باشگاه برایتون گذاشتم. این کار مرا سخت‌تر کرد، چون قریب به اتفاق مردم بدون شناخت از شرایط محیطی و پیرامون انتظار داشتند که من از شروع لیگ برتر بدرخشم و برای برایتون گل بزنم. تیم ما دومین فصل حضور در لیگ برتر را سپری می‌کند. در انگلیس آمار جالبی درباره تیم‌های صعودکننده به لیگ برتر وجود دارد. همیشه می‌گویند تیمی که صعود می‌کند، فصل اول سختی دارد اما اگر بماند فصل دوم را سخت‌تر سپری خواهد کرد. حتی یک آمار جالب هم هست که تیم‌ها بعد از صعود، یک فصل در لیگ برتر دوام می‌آورند و برخی‌های‌شان حتی فصل دوم سقوط می‌کنند. در اینکه تیم ما پیشرفت کرده و بهتر شده شکی نیست. اگر بقای ما قطعی شود، فصل بعد نتیجه متفاوتی را رقم خواهیم زد. این را مطمئن باشید که برایتون بهتر از حالا خواهد شد و من هم همینطور. کریس هیوتن- سرمربی برایتون – بارها به من گفته که می‌دانم شرایط تو با توجه به روش بازی تیم سخت است اما باید در لیگ بمانیم و فصل آینده را موفق‌تر آغاز کنیم.

 

علیرضا، خوب می‌دانیم که بحث برایتون با تیم‌هایی نظیر منچسترسیتی، لیورپول، آرسنال و تاتنهام و قدرت‌های دیگر لیگ برتر فرق دارد. شما قبل از آغاز بازی در مقابل همه این تیم‌ها مغلوب هستید و آنها غالب. به همین خاطر دیده‌ایم که تو در بازی‌های برایتون بیشتر در دفاع حضور داری تا فاز تهاجمی. احساس می‌کنم سرمربی برایتون هم به تو وظایف دفاعی محول کرده، بخصوص مقابل قدرت‌های بزرگ فوتبال انگلیس. همینطور است؟

احتمال پیروزی ما مقابل ۶، ۷ تیم بالای جدول، ۸۰ به ۲۰ و در خوشبینانه‌ترین حالت ۷۰ به ۳۰ است. یعنی درصد پیروزی آنها شاید ۲ یا ۳ برابر ما باشد. باید واقع‌بین باشیم که سیتی و لیورپول کیفیت دارند و در سطح نخست فوتبال اروپا بازی می‌کنند. مقابل تیم‌هایی که از رده هفتم به بعد حضور دارند، اوضاع کمی برای ما بهتر می‌شود و شانس موفقیت‌مان بیشتر. سرمربی برایتون هم با واقعیت کنار می‌آید و می‌داند که مقابل تیم‌های قدرتمند باید کمی تدافعی باشیم. هیوتن هم سعی کرده از نظر ذهنی مرا آماده حضور در چنین بازی‌هایی کند. او فشار را از روی من برداشته اما خودم هم می‌دانم که خواسته‌های او از من با خواسته‌هایی که در هلند داشتند کاملا متفاوت است. در هلند شناور بازی می‌کردیم و خیلی کمتر در دفاع حضور داشتم اما اینجا شرایط متفاوت است.

 

فکر می‌کنم برای اینکه جا بیفتی کمی هم زمان می‌خواهی.

صد در صد همینطور است. من آقای گلی و عنوان بهترین بازیکن فوتبال هلند را بعد از ۵ سال به‌دست آوردم. الان که نخستین فصل حضور من در برایتون است، یاد نخستین فصل بازی برای آلکمار می‌افتم. تقریبا همین شرایط را تجربه کردم، چون همه از من انتظار داشتند که بلافاصله بدرخشم. حالا اما فصل نخست حضور من در لیگی سخت‌تر و بهتر به نام لیگ برتر را با بهترین دوران بازی من در هلند- فصل قبل – مقایسه می‌کنند. طبیعی است برایتون تنها به این دلیل مرا خریده اما فرصت می‌خواهم تا بهتر شوم. آدمی هستم که از بهانه‌گیری بیزارم اما باید شرایط را هم بسنجیم.

 

بعد از تعویض مقابل تاتنهام، صحبت کوتاهی با کریس هیوتن انجام دادی که بیشتر حالت شوخی داشت تا جدی. با هم چه می‌گفتید؟

به هیوتن گفتم می‌توانم بگویم دقیقا چند بار مرا در زمین صدا کردی. به او گفتم ۸۷ بار اسم مرا صدا زدی، بخصوص در نیمه اول. تا می‌آمدم از خط نیمه رد بشوم، عرضی حرکت کنم یا به عمق بزنم، هیوتن می‌گفت که علی برگرد. البته این فقط متوجه من نمی‌شود. هیوتن با وینگرها همیشه حرف می‌زند و آنها را راهنمایی می‌کند.

 

هیوتن در جواب چه گفت؟

خندید و گفت تو که می‌دانی من همیشه وینگرها را زیاد صدا می‌زنم. او گفت هر چه بیشتر در برایتون بمانی، بیشتر به این رفتارم عادت می‌کنی.

 

اگر الان به ابتدای فصل برگردی، باز هم برایتون را انتخاب می‌کنی؟

قطعا. اگر اول فصل بود باز هم برایتون را انتخاب می‌کردم. البته پیشنهادهای دیگری هم داشتم که وسوسه‌کننده بود اما به عقب هم برگردم، انتخاب من برایتون خواهد بود.

 

یعنی از حضور در برایتون راضی هستی؟

چرا که نه. البته فصل طوری نبود که صد در صد راضی باشم اما برای فصل اول بد نبود. کم‌کم دارم جا می‌افتم و بقیه‌اش بستگی به خودم دارد. اینکه بتوانم بعد از جا افتادن، نتایج خوبی را رقم بزنم همه و همه‌اش دست خودم است.

البته مصدومیت و حضور تو در جام ملت‌های آسیا هم در عملکردت بی‌تأثیر نبود.

شرایط من برای اینکه بیشتر بازی کنم سخت بود. برایتون البته در جریان بود که من باید همراه تیم ملی به جام ملت‌ها بروم. آنها این مساله را هنگام خرید من هم می‌دانستند اما زمان جام ملت‌ها برای من خوب نبود. من مصدوم شدم، ۲ ماه از ترکیب برایتون دور بودم و تازه به زمین برگشتم که جام ملت‌ها آغاز شد. همین باعث شد تا خیلی از بازی‌ها در ترکیب برایتون نباشم و مدت خروج من طولانی شود.

 

درباره آسیب‌دیدگی‌هایت صحبت نکردی. مساله‌ای که در حضور کمرنگ تو در ترکیب برایتون نقش داشت.

نمی‌دانم این موضوع مثبت است یا منفی اما می‌دانستم که در انگلیس درصد مصدومیت من بالا خواهد بود. بخصوص که بعد از جام جهانی ۲۰۱۸ فقط ۲۰ روز استراحت کردم و بعد باید تیم جدیدم را انتخاب می‌کردم. یک هفته قبل از آغاز لیگ برتر به تمرین برایتون اضافه شدم و امیدوار بودم که آسیب نبینم اما این اتفاق رخ داد.

 

یعنی همه چیز دست به دست هم داد تا اوضاع بر وفق مراد تو پیش نرود؟

باز هم می‌گویم این سرنوشت من بود و اتفاق‌ها باید می‌افتاد. الان خدا را شکر می‌کنم که به ترکیب برایتون برگشتم و برای این تیم بازی کردم. موضوعی که اهمیت بسیاری برای من داشت.

 

جایی خواندم که انگار مدیران برایتون هم از این انتقال راضی نیستند. البته این خبر هرگز رسمی نبود. خودت در جریان نیستی که آیا چنین مصاحبه‌ای انجام داده‌اند یا نه؟

من تازه از شما می‌شنوم و نمی‌دانم این مصاحبه از کجا آمده و چه کسی حرف زده. چیزی که من می‌دانم حمایت مدیران برایتون از حضورم است و اینکه آنها برای فصل بعد برنامه‌های بسیاری دارند.

 

به عملکردت در این فصل چه نمره‌ای می‌دهی؟

از چند؟

 

از ۲۰٫

من فوتبالی نمره می‌دهم، یعنی از ۱۰٫ (کمی فکر می‌کند ) از ۱۰ به خودم ۵ می‌دهم. البته با کمی ارفاق.

 

فاصله برایتون با کاردیف‌سیتی ۴ امتیاز است و هر تیم دو بازی دیگر پیش رو دارد. فکر می‌کنی بتوانید با توجه به این فاصله امتیازی در لیگ برتر بمانید؟

شرایط‌‌مان خیلی بهتر شده اما قطعا دو بازی آینده هم در سرنوشت ما تأثیر خواهد گذاشت. این هفته و بازی مقابل آرسنال می‌تواند تا حدودی بقای ما را قطعی کند.

 

برای فصل بعد در برایتون می‌مانی؟

۴ فصل دیگر با برایتون قرارداد دارم و به این باشگاه متعهد هستم. من تازه به برایتون آمده‌ام و اینجا کارهای زیادی دارم. اول راه هستم و هدفی جز موفقیت با پیراهن برایتون ندارم. این تصمیم من برای فصل بعد است و امیدوارم که بتوانم انتظارها را برآورده کنم.

 

موضع تماشاگران برایتون نسبت به تو چیست؟ آیا آنها با تو و حضورت در انگلیس کنار آمده‌اند؟

نظر اکثر آنها مثبت است اما عده‌ای هم هستند که ناراحتند. خواسته آنها این بود که حداقل در هفته‌های اخیر گل بزنم و تیم از شرایط کنونی خارج شود. برخی از آنها انتقاد کرده و می‌خواستند که شرایطم بهتر باشد اما در کل چیزی که دیدم بیشتر مثبت بود. بخش اعظمی از آنها شرایط مرا درک کردند و معتقد بودند که انتظار درخشش عجیب در نخستین فصل حضورم در لیگ برتر انتظار بالایی است. متأسفانه این فصل سالی نبود که از خودم راضی باشم اما هواداران برایتون و باشگاه به من اطمینان کرده‌اند و قطعا از این اطمینان پشیمان نخواهند شد.

 

یعنی امیدوار باشند که در همین دو هفته آینده کار مهمی را از علیرضا جهانبخش ببینند؟

هر اتفاقی می‌تواند بیفتد. خودم که انتظار داشتم چند هفته قبل بتوانم کار بزرگی انجام بدهم اما اینطور نشد. حالا هم نا امید نیستم و خیلی تلاش می‌کنم تا مقابل آرسنال و منچسترسیتی بتوانیم نتیجه مناسبی کسب کنیم و من هم عملکرد خوبی به نمایش بگذارم.

 

کدام تیم قهرمان انگلیس می‌شود؟

فکر می‌کنم شانس سیتی بیشتر از لیورپول است. خود ما هم هفته آخر با سیتی بازی داریم و باید تلاش کنیم از این تیم در خانه امتیاز بگیریم. سیتی تیم متفاوتی است که می‌تواند قهرمان شود. لیورپول این فصل روند رو به رشدی داشته و هجومی بازی کرده اما تداوم سیتی فوق‌العاده بوده. این تیم امتیاز بیهوده‌ای از دست نداده و فکر می‌کنم لایق قهرمانی در لیگ برتر است.

 

سردار آزمون از دوستان قدیمی و صمیمی تو است. او از وقتی به زنیت رفته درخشیده و گل‌های حساسی هم به ثمر رسانده. حتما از درخشش او خوشحال شده‌ای؟

واقعا از این بابت خوشحالم. سردار چند فصل است که در لیگ روسیه بازی می‌کند و روی فوتبال این کشور شناخت کامل دارد. الان او به یک تیم بهتر رفته و بازیکنان باکیفیتی هم کنارش حضور دارند. از درخشش سردار خوشحالم و همچنین کریم انصاری‌فرد که برای ناتینگهام‌فارست گل زد. معتقدم لژیونرهای ما هر چقدر بهتر کار کنند، اعتبار فوتبال ایران در دنیا بیشتر می‌شود. در روزهایی که ارتباط ایران با جهان فوتبال کمتر شده، ما می‌توانیم اسم کشور را سر زبان‌ها بیندازیم. البته امیدوارم سعید عزت‌اللهی هم به شرایط مطلوب برسد و بهترین بازی‌ها را برای ردینگ انجام بدهد.

 

تیم ملی بعد از جدایی کارلوس کی‌روش هنوز مربی ندارد و این می‌‌تواند خبری نگران‌کننده باشد. نظرت چیست؟

فقط امیدوارم که سرمربی تیم ملی زودتر انتخاب شود. این تأخیر خوب نیست، نه برای تیم ملی و نه بازیکنان.

 

درباره گزینه‌ها چیزی نشنیده‌ای؟

راستش را بخواهید نه.

 

مصاحبه را خودت تمام کن.

همیشه گفته‌ام که انتقادها به من انگیزه می‌دهد. خیلی امیدوارم و تلاش می‌کنم که نماینده خوبی برای ایران در انگلیس باشم و بتوانم با درخشش در ترکیب برایتون باعث خوشحالی همه شوم.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
سایت شرط بندی بت اسپات