اخبار فوتبالاخبار ورزشیاستقلالتاریخچه باشگاه هاخبر ورزشیفوتبال

تاریخچه باشگاه استقلال

تاریخچه باشگاه فوتبال استقلال تهران | افتخارات و قهرمانی ها

قدمت باشگاه استقلال تهران به پیش از انقلاب اسلامی بازمیگردد. این باشگاه در چهارم مهرماه سال ۱۳۲۴ در تهران بنیان گذاری شد. این باشگاه قبل از انقلاب ابتدا با نام دوچرخه سواران و سپس با نام تاج شناخته میشد. مالک باشگاه استقلال در سال های قبل از انقلاب پرویز خسروانی نام داشت، پس از انقلاب این باشگاه در خطر انحلال قرار گرفت اما با تلاش های صورت گرفته  مالکیت آن به سازمان تربیت بدنی داده شد. با انحلال سازمان تربیت بدنی و تاسیس وزارت ورزش و جوانان مالکیت این باشگاه نیز به این وزارت سپرده شد.

ورزشگاه خانگی استقلال ورزشگاه آزادی است. این تیم در جام حذفی و لیگ برتر حضور داشته و کهن ترین تیم این دو جام محسوب میشود. استقلال تهران دومین تیم پر افتخار لیگ برتر با هشت قهرمانی و پر افتخار ترین تیم جام حذفی با ۷ قهرمانی میباشد.

فیلم قهرمانی استقلال در آسیا (۱۳۴۹)

فیلم قهرمانی استقلال در آسیا (۱۳۶۸)

 

استقلال پر افتخارترین تیم جام های استان تهران

استقلال پیش از برگزاری رقابت های سراسری فوتبال در کشور، در جام های استان تهران، جام باشگاه ها و جام حذفی تهران بازی میکرد. استقلال با ۱۴ قهرمانی در جام باشگاه های تهران پرافتخارترین تیم این رقابت ها و با ۴ قهرمانی در جام حذفی تهران و یک قهرمانی در سوپر جام تهران پر افتخار ترین تیم این رقابت هاست.

اسطوره های استقلال

منصور پور حیدری را میتوان زحمتکش ترین فرد برای استقلال دانست، او هم به عنوان بازیکن و هم به عنوان مربی و سرپرست این تیم برای استقلال جنگید. منصور پورحیدری در لباس بازیکن با تیم استقلال به قهرمانی جام حذفی و جام باشگاه های آسیا و جام باشگاه های تهران رسید و توانست در دوران سرمربی گری استقلال را به قهرمانی جام باشگاه های آسیا برساند.

غلام حسین مظلومی در قهرمانی اول استقلال در جام باشگاه ها به عنوان آقای گل بازی ها دست یافت، او هم چنین آقای گل سال های متمادی در بازی های سطح کشوری برای استقلال بوده است.

فرهاد مجیدی فوتبالیست تمام نشدنی بازی های استقلال، او در دهه سی ام زندگی خود نیز برای استقلال مانند یک بازیکن جوان بازی میکرد.

ناصر حجازی اسطوره دروازه بان های ایران و باشگاه استقلال، دومین دروازه بان برتر قرن بیستم آسیا به انتخاب فدراسیون بین المللی تاریخ و آمار فوتبال (IFFHS) . کلکسیونی از افتخارات برای استقلال و به اعتقادات بعضی از کارشناسان بهترین دروازه بان تاریخ آسیا.

علی جباری هافبک کامل و گل زن باشگاه در قهرمانی جام آسیا با استقلال بوده و در طول بازی برای اسقتلال به عنوان بیش از سه دهه عنوان آقای گل باشگاه را داشته، او همچنین رکورد دار گل زنی در بازی های دربی را دارد.

 

تاریخچه باشگاه فوتبال استقلال تهران / افتخارات و قهرمانی ها
قهرمانی استقلال در جام باشگاه های آسیا

دارایی های باشگاه استقلال

مجموعه ورزشی تاج تا پیش از انقلاب ایران دارای ۵ باشگاه ورزشی در تهران و ۶۶ باشگاه در شهرستان‌ها بود. تاج همچنین در کشورهای ترکیه و قطر نیز دارای باشگاه‌هایی بود که با انقلاب ایران این اماکن از مالکیت باشگاه خارج شدند. باشگاه‌های تاج در تهران شامل کاخ مرکزی تاج در خیابان بهارستان، باشگاه ورزشی پله در خیابان نظام آباد، کلوپ بانوان تاج در خیابان لس‌آنجلس (حجاب کنونی)، کلوپ تنیس تاج در خیابان پهلوی (ولی‌عصر فعلی) و کلوپ رضا پهلوی در نازی‌آباد بودند. تاج همچنین دارای دو فروشگاه ورزشی در تهران در خیابان‌های شاه‌رضا و بهارستان بود. با انقلاب ایران و در روز ۲۸ بهمن ماه ۱۳۵۷ کاخ مرکزی تاج و سایر اماکن متعلق به باشگاه تاج به تصرف کمیته‌های انقلاب درآمدند. مکان‌های ورزشی در اختیار سازمان تربیت بدنی قرار گرفت و اماکن اداری یا خدماتی دیگر همچون فروشگاه ورزشی باشگاه به ارگان‌هایی مانند سازمان تبلیغات اسلامی واگذار گردید.

تلاش‌های باشگاه استقلال برای بازپس‌گیری این اماکن تا به حال موفق نبوده‌است. باشگاه استقلال در تیر ۱۳۸۸، با پرداخت ۲ میلیارد تومان مالک ۱٪ از سهام بانک تات شد، این کار در آغاز با استقبال کارشناسان روبرو شد و اقدامی جهت سودآوری آینده باشگاه دانسته‌شد. در پایان سال ۱۳۸۸، استقلال به دلیل اختلاف‌های مدیریتی سهمش را با ۱۸٪ سود واگذار کرد.

 

افتخارات باشگاه استقلال تهران

۱۹۴۵-۱۳۲۴ تاسیس باشگاه
۱۹۷۰-۱۳۴۹ قهرمانی لیگ و آسیا
۱۹۷۴-۱۳۵۳ قهرمانی لیگ
۱۹۷۷-۱۳۵۶ قهرمانی جام حذفی
۱۹۸۹-۱۳۶۸ قهرمانی لیگ و آسیا
۱۹۹۰-۱۳۶۹ نایب قهرمان آسیا
۱۹۹۶-۱۳۷۵ قهرمان جام حذفی
۱۹۹۷-۱۳۷۶ قهرمانی لیگ
۲۰۰۰-۱۳۷۹ نایب قهرمان آسیا / قهرمانی لیگ / قهرمانی جام حذفی
۲۰۰۲-۱۳۸۱ قهرمانی جام حذفی
۲۰۰۵-۱۳۸۴ قهرمانی لیگ
۲۰۰۸-۱۳۸۷ قهرمانی جام حذفی
۲۰۰۹-۱۳۸۸ قهرمانی لیگ
۲۰۱۲-۱۳۹۱ قهرمانی جام حذفی
۲۰۱۳-۱۳۹۲ قهرمانی لیگ

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
سایت شرط بندی بت اسپات