اخبار ورزشی

گفت‌وگو با «ویدا و کیمیا رعیت‌پرور»؛ خواهران دورگه ایرانی – امریکایی عضو تیم ملی فوتبال بانوان

مرحله دوم مسابقات فوتبال قهرمانی آسیا در بخش بانوان هفته گذشته برگزار شد و تیم ملی جوانان ایران با یک شکست مقابل کره جنوبی، یک تساوی و یک پیروزی مقابل تیم‌های ویتنام و لبنان، در نهایت به دلیل کارت زردهای بیشتر از صعود به مرحله نهایی مسابقات بازماند. فدراسیون فوتبال ایران برای توسعه فوتبال در بخش پایه کتایون خسرویار، مربی ایرانی- امریکایی را که به عنوان نخستین بانوی ایرانی مدرک A مربیگری را از فیفا دریافت کرده، در سال ۱۳۹۷ به تیم ملی آورد.

 

این مربی در اقدامی مشابه به اقدام کارلوس کی‌روش، سرمربی سابق تیم ملی فوتبال مردان کشورمان بازیکنان دورگه را به تیم ملی دعوت کرد که ویدا و کیمیا رعیت‌پرور از جمله بازیکنان ایرانی- امریکایی تیم ملی بانوان هستند و در مسابقات قهرمانی آسیا تیم ملی بانوان را همراهی کردند. خبرنگار «ایران» درخصوص حضور این دو خواهر در تیم ملی ایران با کیمیا، ویدا و تورج رعیت‌پرور (پدر این دو خواهر) به گفت‌وگو پرداخت که متن این گفت‌وگو در ادامه می‌آید.

 

کیمیا و ویدا رعیت‌پرور دو خواهر ملی پوش فوتبال کشورمان در امریکا متولد شدند و در شهر دالاس از ایالت تگزاس زندگی می‌کنند. آنها که پدر و مادر ایرانی دارند، در تابستان سال گذشته به تیم ملی فوتبال جوانان ایران اضافه شدند. کیمیا که ۱۸ سال دارد و در دانشگاه «وندربیلت» امریکا مشغول تحصیل است و در تیم این دانشگاه بازی می‌کند، درخصوص حضورش در تیم ملی ایران گفت: «آداب و رسوم ایرانی در خون ماست و به این دلیل دوست داشتیم برای ایران بازی کنیم. البته این درست است که ما امریکا به دنیا آمدیم اما ایران را خیلی دوست داریم و به ایرانی بودن‌مان افتخار می‌کنیم.»

 

ویدا هم ۱۷ سال دارد و در سال سوم دبیرستان مشغول تحصیل است. او در باشگاه «دالاس تکسنس» در شهر دالاس برای تیم این شهر بازی می‌کند که مدیریت تیم را حسن نظری، عضو سابق تیم ملی فوتبال ایران برعهده دارد. ویدا با اشاره به این موضوع که من و کیمیا فوتبال را دیر آغاز کردیم، بیان داشت: «من از ۱۰ سالگی فوتبال را شروع کردم و کیمیا هم ۱۱ ساله بود که کارش را شروع کرد. به این دلیل بازی کردن برای ما خیلی سخت بود اما پیشرفت خوبی داشتیم. تمام تلاش‌مان این است که برای تیم کشورمان خوب بازی کنیم و باعث افتخار ایران شویم.»

 

در ادامه کیمیا به سختی‌هایی که در مسیر پیشرفت پشت سر گذاشته، اشاره کرد:«چند نفر به من گفتند که فوتبال ورزش خوبی نیست و تصمیم داشتم فوتبال را کنار بگذارم اما به دلیل علاقه زیادی که به فوتبال داشتم، ادامه دادم و پیشرفت کردم. من و ویدا ۲ سال برای تیم ملی فوتسال و فوتبال جوانان امریکا بازی کردیم اما بازی کردن برای ایران چیز دیگری است.»

 

اینکه چرا این دو خواهر ترجیح دادند تا برای تیم ایران بازی کنند، سؤالی است که به آن پاسخ دادند. ویدا گفت: «پدر و مادرمان از اینکه ایران را انتخاب کردیم بسیار خوشحال هستند و این برای ما مطلوب است. بازیکنان تیم ملی دوستان خوبی برای ما هستند و از این که تیم ملی به مرحله بعد مسابقات قهرمانی آسیا صعود نکرد، بسیار ناراحتیم.»

 

کیمیا هم در این باره اظهار نظر کرد: «فوتبال برای ما تنها بازی کردن نیست بلکه هدف ما از بازی فوتبال چیزهای مهم‌تری است. امیدواریم که حضور ما باعث رشد فوتبال بانوان در ایران شود. حقیقتاً وضع اردوهای تیم ملی ایران با امریکا کاملاً متفاوت است. در امریکا اردوها به صورت منظم و با امکانات کامل برگزار می‌شود و از بازیکنان شان هم کاملاً مراقبت می‌کنند. علاوه بر این هر کدام از بازیکنان اسپانسر دارند و این تفاوت فوتبال ایران با امریکاست.» ‌هافبک تیم ملی فوتبال ایران صحبت‌هایش را این گونه ادامه داد: «ولی تفاوت‌های بسیاری که بین فوتبال ایران و امریکا وجود دارد، دلیل نمی‌شود که ما تیم ملی امریکا را انتخاب کنیم. البته برای ما آمدن به ایران خیلی سخت است و تنها دلیل ما برای حضور در تیم ملی ایران عشق است. عشق به فوتبال و عشق به سرزمین‌مان.»

 

تورج رعیت‌پرور، پدر کیمیا و ویدا که اولین مربی دخترانش بود، داستان حضور آنها در فوتبال را این گونه تعریف کرد: «مادرشان برای تفریح آنها را به کلاس فوتبال فرستاد. ویدا اصلاً فوتبالش خوب نبود و فقط در زمین می‌ایستاد و در زمانی که زمین می‌خورد، گریه می‌کرد البته شرایط کیمیا هم این گونه بود. همسرم به من گفت که این‌ها را به باشگاه بفرستیم و من ویدا و کیمیا را پیش یک مربی فوتبال بردم که به کیمیا جواب رد داد اما این باعث نشد تا کیمیا عقب بکشد. بعد از آن خودم ۶ ماه بچه‌ها را به داخل سالن بردم و به آنها آموزش دادم. در داخل خانه همیشه توپ زیر پای کیمیا بود و از این اتاق به آن اتاق می‌رفت. زمان غذا خوردن و خوابیدن توپ با او بود. کیمیا علاقه داشت که فوتبال را یاد بگیرد و به هدفش هم رسید.»

 

او صحبت‌هایش را این گونه ادامه داد: «ویدا هم اگر کاری را دوست داشته باشد، بخوبی انجام می‌دهد. او واقعاً عاشق فوتبال است. شوت‌های ویدا فوق‌العاده است و او در بازی با لبنان هم یک گل زیبا با شوت از راه دور به ثمر رساند که فوق‌العاده بود.»

 

کپی‌برداری خسرویار از دست کی‌روش به دلیل دعوت از بازیکنان دورگه موضوع جالبی در تیم ملی بانوان است. پدر کیمیا و ویدا درخصوص چگونگی حضور دخترانش در تیم ملی ایران افزود: «حدود ۲ سال پیش من به دنبال کتایون خسرویار بودم و در مورد او تحقیقات کردم و متوجه شدم که او مربی بزرگی است. ویدئو بازی‌های دخترانم را برای او ارسال کردم و خانم خسرویار علاقه‌مند شد تا دخترانم را ببیند. تصمیم نهایی برای حضور در تیم ملی ایران با دخترانم بود و آنها در تابستان سال گذشته به کمپ تیم ملی رفتند و تصمیم گرفتند برای تیم ایران بازی کنند.»

 

کیمیا احساسش از حضور در تیم ملی ایران را این گونه توصیف کرد: «قبل از اینکه به ایران بروم، می‌دانستم که ایرانی‌ها فوتبال را خیلی دوست دارند البته نمی‌دانستم که انتظارشان از ما چیست؟ وقتی به آنجا رفتم، از علاقه زیاد بچه‌ها متعجب شدم و هوش و پتانسیل بالای بازیکنان من را شگفتزده کرد.»

 

ویدا هم چنین نظری دارد: «بانوان فوتبال ایران حق‌شان این است که در مسابقات مهم بین‌المللی عرض اندام کنند. همین بازیکنان تیم زیر ۱۹ ساله ایران در مسابقات قهرمانی آسیا خیلی زحمت کشیدند. ما لبنان را بخوبی شکست دادیم. ویتنام تیم خوبی بود و با وجود همه امکاناتی که این تیم داشت، تیم ما می‌توانست ویتنام را شکست دهد. در این بازی توپ‌مان به  تیر دروازه برخورد کرد و اگر آن توپ گل می‌شد، به مرحله بعد صعود می‌کردیم. با کره جنوبی هم واقعاً جنگیدیم اما نتوانستیم به مرحله بعد برویم.»

 

موضوع بعدی بحث اختلافات سیاسی ایران با امریکاست و اینکه چگونه سیاست‌های خصمانه امریکا و دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا مانع حضور این دو خواهر در ایران نشد. کیمیا و ویدا برای این سؤال یک پاسخ مشترک داشتند: «فوتبال از سیاست جداست و ما به این مسئله به هیچ وجه فکر نمی کنیم.»

 

کتایون خسرویار، سرمربی تیم ملی فوتبال جوانان ایران پس از حذف از مرحله دوم قهرمانی آسیا از طرف یک تیم لیگ برتری در امریکا پیشنهاد سرمربیگری دارد و قصد دارد به امریکا برگردد تا در لیگ این کشور مشغول به کار شود.

 

بازگشت این مربی به امریکا چقدر می‌تواند بر حضور مجدد این دو دختر در تیم ملی تاثیرگذار باشد؟ پدر کیمیا و ویدا این گونه پاسخ این سؤال را داد: «قرار است خسرویار یک سال در امریکا بماند و به تیم ملی بازگردد. او به دنبال پیشرفت خود و تیم ملی ایران است. درست است که یکی از دلایل اصلی حضور بچه‌های من به خاطر حضور خسرویار بود اما بچه‌های من برای ایران بازی می‌کنند. ویدا می‌گوید که بازیکنان تیم ملی ایران را بیشتر از تیم باشگاهی‌اش دوست دارد. این موضوع باعث شده که در صورت نبودن خانم خسرویار بچه‌هایم باز هم برای تیم ایران بازی کنند.»

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

بستن
بستن
سایت شرط بندی بت اسپات